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During my studies in artificial intelligence I didn’t learn that much about how powerful computers are. Most of all, I learned that many things humans do are less complex than we think they are.Frederik Harder, graduate student in Amsterdam
– even though the term triggers associations such as
world supremacy and apocalypse, very often it means »no more« than data analysis. This might sound less exciting, but it is a powerful tool indeed – not only to understand what we click and buy, but also to find answers to questions that might improve the lives of many people.
personalized ads and vote-rigging: Tech companies such as Facebook and consultancies such as
know how to use artificial intelligence for their own gain. Their data analyses systematically interfere with social structures. However, the problem is not artificial intelligence itself but rather the question it is confronted with: »How can we grow faster?«, »How can we make more profit?«
But what would the results look like if instead we asked:
What marketing and saving the world have in common
Collecting data, finding patterns and making predictions. These are the 3 steps that allow Google, Facebook and Co. to detect
Zukunftsorientiert, verständlich, werbefrei. Dafür stehen wir. Mit Wohlfühl-Nachrichten hat das nichts zu tun. Wir sind davon überzeugt, dass Journalismus etwas bewegen kann, wenn er sowohl Probleme erklärt als auch positive Entwicklungen und Möglichkeiten vorstellt. Wir lösen Probleme besser, wenn wir umfassend informiert und positiv gestimmt sind – und das funktioniert auch in den Medien. Studien haben gezeigt, dass Texte, die verschiedene Lösungen diskutieren, zu mehr Interesse führen, positive Emotionen erzeugen und eine erhöhte Handlungsbereitschaft generieren können. Das ist die Idee unseres Konstruktiven Journalismus.